Merkambassade: basis voor cultuur

De cultuur van een organisatie, het enige niet-kopieerbare. We gaan terug naar onze roots, authentieke merken scoren het best. Klanten verwachten eerlijke communicatie op het gebied van producten en diensten, impact op milieu en duurzaamheid. Maar nog al te vaak wordt vergeten aandacht te besteden aan ‘communicatie vanuit het hart van de organisatie’. Internal branding is de basis voor merkontwikkeling. Aangestuurd door medewerkers die vanuit overtuiging en gedrag de cultuur kunnen verwoorden. Kernwaarden zijn mooi om te benoemen, maar uiteindelijk gaat het er om dat je eigen mensen begrijpen waarom die er zijn en vooral wat ze er mee kunnen.

Betrokkenheid

Merken begrijpen dat communicatie van binnen naar buiten belangrijk is. Uit een continue onderzoek van het Gallup Institute blijkt dat de betrokkenheid van werknemers wereldwijd 13% is en in Nederland amper 9%. Dat lijkt misschien laag, maar als je nu juist die 9% samenbrengt in een Merkambassade, is het effect enorm. De definitie van betrokkenheid die door Gallup gehanteerd wordt is de volgende: “Employees that are working with passion and feeling a profound connection to their company. Driving innovation and moving the organization forward.”.

De vraag is dus hoe je die betrokkenheid kunt vergroten. Zoals Simon Sinek al zei: het gaat erom dat je als organisatie iets uitdraagt en uitstraalt “waar anderen bij willen horen”. Living the brand ontwikkelde het concept ‘Merkambassade’. Toepasbaar op kleinere en grote organisaties en ook invulbaar al naar gelang de mogelijkheden van de organisatie. We pretenderen niet het wiel opnieuw uit te hebben gevonden, maar wel een praktische invulling te hebben om de cultuur van binnenuit te voeden.

Geïnteresseerd of de Merkambassade iets voor jouw organisatie is?

Bel of mail Frank Wertwijn: 020 4941330 / frank@livingthebrand.nl